Mosty są wspólną cechą środowiska zbudowanego i jednym z kluczowych elementów inżynierii lądowej. Budowa mostów Wejherowo jest jednak znacznie ciężka niż się wydaje. Podstawowe zasady projektowania i budowy mostów Wejherowo zależą od konstrukcji nośnej; czy to płaskie, wypukłe czy wklęsłe. Są one lepiej znane jako mosty belkowe, łukowe lub wiszące:
– Mosty belkowe: Mosty belkowe są prostymi konstrukcjami belkowymi lub wspornikowymi, zwykle wykonanymi ze stalowych kratownic lub elementów z betonu sprężonego. Prosty most belkowy jest samonośny w poziomie i przenosi obciążenia pionowo przez filary lub filary. Most wspornikowy przenosi obciążenia przez filary umieszczone centralnie w stosunku do belki.
– Mosty łukowe: Mosty łukowe składają się z łuku nośnego w stanie ściskanym, którego wytrzymałość i stabilność pozwala na przenoszenie większych obciążeń niż mosty belkowe. Łuk może podtrzymywać poziomy pomost mostu od góry lub od dołu dla wymaga czasochłonnej pracy, dlatego też budowa mostów Wejherowo tyle trwa.
– Mosty wiszące: Mosty wiszące w Wejherowie składają się z wież zabezpieczonych kablami, które zawieszają centralne przęsło konstrukcyjne lub pokład. Fundamenty wieży mogą być zbudowane przy użyciu techniki kesonowej lub grodowej, podczas gdy kotwiczenia lin mogą być zabezpieczone przez tunele kotwiczące do odpowiedniego gruntu po obu stronach mostu. Z tych trzech podstawowych opcji możliwy jest bardzo szeroki wybór wzorów.
Wybór projektu zanim rozpocznie się budowa mostów Wejherowo będzie zależał od wysokości, warunków gruntowych i wymaganej rozpiętości w świetle. Tradycyjnie konstrukcje stalowe były najczęściej stosowane w przypadku bardzo dużych rozpiętości, jednak obecnie przy dużych mostach stosuje się również łuki betonowe. W przypadku dużych jednoprzęsłowych mostów mosty wiszące są najczęściej stosowane, a wysoka wytrzymałość lin stalowych na rozciąganie zapewnia rozwiązanie projektowe, które jest bardzo ekonomiczne w porównaniu z innymi opcjami podparcia.